søndag 1. mai 2011

Ikke pinsetur, men...



Det blir ikke pinsetur på meg i år, siden jeg kommer hjem fra ferie den helga, men det betyr jo ikke at en ikke kan dra på helgetur likevel! Avtalen med Kirsten i går var å kjøre retning Kristiansand, og se hvor vi møtes, så bestemmer vi ruta videre derfra. Bittelitt vest for Kristiansand fikk jeg øye på en signalgul hjelm, så det var greit å finne ut hvor Kirsten ventet...

Vi tok veien på Setesdalen mot Evje, ut mot Arendal og nordover på E18. Vi kom riktignok ikke så langt, for det hadde skjedd en ulykke, og vi måtte kjøre innover mot Drangedal og nordover der. Kilometertelleren sto på 560 km da vi kom fram til Stavern.
I dag var ikke været så fint, men vi la likevel i vei med godt mot. Fyllte bensin i Prosgrunn, tok på noe mer klær. Stoppet i Seljord, tok på resten av klærne... Kaldt, ja! Sommeren var i april i år, som mannen på kafeen sa... Men vi kjører videre. Jeg må jo uansett hjem, og Kirsten og Ole er tøffe, som vanlig. Etter hvert svinger de av og drar ned mot Setesdalen igjen, mens jeg skal finne Røldal og kjøre ned r13. Tunneller under arbeid er ikke noe for meg altså. Jeg liker ikke når det ikke er lys i taket - og refleksene mangler. I tillegg hadde jeg en hissig bilfører bak meg, hvis frontlykter blendet meg via speilene mine. Det var noen ekle minutter. Snøen over Haukeli gjørde det ekstra kaldt, så det var godt at sola etterhvert ble mer synlig.
Riksvei 13 er ikke akkurat brei, men det er atskillig bedre å kjøre der i sol og med tørr asfalt enn slik føret var i pinsa i fjor. Til jeg kom meg hjem var jeg god og varm igjen, men det kjennes at jeg har kjørt 100 mil i helga, og det nesten uten kjøretrening før i år. Lite blir det vel framover også, det er to travle uker som kommer, og så er det ferie!

Ingen kommentarer: