torsdag 9. juni 2011

Brasil

Har hatt en flott ferie til naa, men merker at det naa bare er aa faa tida til aa gaa paa fornuftig vis til vi skal dra hjem.

La Paz var en merkelig by, plassert i en canyon, med alle de fattige bydelene oppe i aassiden og oppe paa El Alto, skuende ned paa La Paz sentrum. Vi bodde selvfoelgelig i de bedre bydeler, men jeg maa vel innroemme at La Paz aldri kom inn under huden paa meg. Tre dager var mer enn nok der. Vi var begge veldig fornoeyd med aa dra videre til Rio de Janeiro.

Vi var i Rio i 5 hele dager, en av dem brukte vi til sightseeing med buss og guide - bare for aa faa med oss Corcovado (Kristusstatuen) og Sukkertoppen. Nydelig utsikt fra begge, noen bilder er som dere kanskje vet lagt ut paa facebook allerede. Den foerste dagen gikk vi langs stranda paa Ipanema (der vi bodde) og bort til Copacabana. Laaaangt aa gaa, mye aa se. Etter en drikke-/tissepause maatte vi bare hvile oss paa stranda litt, og vi leide oss stoler og en parasoll og koste oss med aa se paa folkelivet. Vi fikk ogsaa badet. Herlig.
En av de andre dagene gikk ogsaa med til strandliv, denne gangen paa Ipanema. Dvs. vi var paa stranda titt og ofte, men det er tross alt vinter i Brasil, saa varmen var ikke den helt store, og sola var ikke helt til stede for oss. Derimot fikk vi med oss litt regn innimellom, men heldivgis stort sett paa kveld-/natterstid. Og mye vind!

I gaar hadde vi bestemt oss for aa se litt mer av Brasil foer vi er ferdig med ferien og tok derfor buss til Paraty. Vi bor paa en flott Posada, med basseng, bar, restaurant og greier, men jeg tror det er oerlite utenom sesong, saa vi er nesten alene der... Fikk med oss en religioes festival i gaar kveld, dvs vi klarte oss fint med aa utnytte mat- og drikkemulighetene:-) I dag regner det med jevne mellomrom, og Sigrid og jeg har sjelden hatt saa store vanskeligheter med aa bestemme oss for om vi skal bli her til loerdag (og dra direkte til flyplassen) eller om vi skal dra til Sao Paulo i morgen og faa sett litegrann av den byen ogsaa. Har ikke hoert saa mye bra om den, men om det daarlige vaaret fortsetter blir det kanskje kjedelig aa vaere her - enda saa fint det er her.

En siste ting. I gaar mens vi satt paa bussen ringte Gjensidige til meg. Visakortet mitt var kanskje skimma, saa de ville helst sperre det. Det maate de selvfoelgelig gjoere, men jeg er veldig glad for at dette ikke skjedde i begynnelsen av ferien! Jeg er ogsaa glad for at jeg kan snylte litt paa Sigrid (som ikke har telefonen sin lenger, og derfor ikke faar umiddelbar beskjed om at hennes kort er skimma...), ellers saa faar jeg bruke Master. Nar jeg kommer hjem ligger et nytt og ubrukt visakort og venter paa meg.

Ingen kommentarer: