torsdag 15. oktober 2009

Bildekavalkade Jordan, del 4, Petra

Endelig var vi på vandring i området rundt Petra. Første dagen fikk vi med oss en liten mann som var veldig stolt av at han akkurat hadde fått førerkort, og som også kunne fortelle om kone og to barn. Vesle tassen. I plastsandaler. Han var med for å føre oss forbi de største vanskelighetene.

Noen trapper var det faktisk også, oppover i fjellsiden.

Etter noen timers vandring kom vi bakveien til Petra. Dette er klosteret, Al-Deir, som ble hugget ut ca 300 år f.Kr. De fleste som kommer hit har gått opp ca 800 trappetrinn, vi var heldige, og trengte bare å gå ned den veien... Forøvrig en utrolig flott sti/trapp.

Fasaden er 45 m høy og 50 m bred, og hugget ut av fjellet, som de fleste andre bygg i Petra.

Katter var det en del av, de fleste var skye, men denne moren var nok litt mer sulten enn de fleste. Passet godt inn i omgivelsene!


Graver for nobelessen... Fikk aldri med meg hvor de vanlige arbeiderne ble begravd, men det er sikkert ikke så forseggjort!

Vet egentlig ikke hva dette er, men etter kartet i den store, kloke boken kan det se ut til at jeg har tatt bilde av markedene. Husker nemlig omtrent hvor det lå, men vi hadde ikke med oss noen guide i Petra, og fikk derfor litt mindre informasjon enn jeg skulle ønske på enkelte steder... Ja, jeg vet jeg er kravstor!

Fargene og mønstrene i tak og vegger er en naturlig følge av at nabateernes suverene kanaler for vann har forvitret i årenes løp, og at vannet derfor nå siver gjennom sandsteinen og tar med seg salt, mineraler og metaller og faktisk ødelegger Petra. Enn så lenge får vi nyte synet av den rosenrøde byen!

I tillegg til fargene, så dannes det fantastiske formasjoner.

Så, på dag tre i Petra-området skal vi endelig gå gjennom As-Siq (skaret) som er så kjent. Denne siq'en er ca 1.3 km, og det var en nytelse å gå der. Etterhvert strakk jeg på nakken rundt hver sving for kanskje var det der det fantastiske synet av Skattekammeret ville dukke opp. Jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på de andre her, og for første (og eneste) gang var jeg først framme.

DETTE er det jeg har blitt med på denne turen for!

Ganske seint på dagen, og vi er passe slitne alle sammen.

Vi var mye alene på denne turen, men i Petra var vi ikke det...

Teateret. Også det er hugget ut av fjellet, og gjennom en del graver som lå i veien... Opprinnelig hadde det plass til 3000 tilskuere. Hugget ut ca 100 år f.Kr. Tenk på all den steinen som er fjernet!

Vi er litt tidlig ute for bussen til hotellet i Wadi Musa (Moses' dal) så vi tar oss en liten hvil off the beaten track. Såpass seint på dagen at det gikk helt fint å hvile i sola, til og med!

Ingen kommentarer: