mandag 15. juni 2009

Overraskelsesbesøk

Siden det blir heller lite ferietid i Norge på meg i år blir det desto mindre tid på Vinstra. Det er jo litt synd, derfor begynte jeg å leke med tanken på et overraskelsesbesøk i pinsa, for da det var så herlig å kjøre. Litt triksing og miksing med fridager og avtale om senge-lån i Oslo, en siste sjekk av værvarslet på onsdag kveld, og så var jeg klar til å dra.

Dro kl 13 på torsdag, og kom meg fint til Oslo. Litt regn underveis, men ingenting å klage over. På fredagsmorgen pøste det ned i Oslo, og jeg forberedte meg på 4 kalde timer på sykkelen. Ja det regnet, men det var så mye sakte kjøring pga av vegarbeid at jeg aldri rakk å bli ordentlig kald. Da jeg hadde passert Hamar pakket jeg ned regnklærne, og jeg kom meg tørr og fin til Vinstra. På Coop'en ringte jeg til mor for å be meg selv på middag. Tenkte det var greit å gjøre det i nærheten av en matbutikk, i tilfelle jeg måtte ta med noen ekstraforsyninger... Jeg var velkommen, gitt!

På lørdag var det program fra morgen til kveld. Først måtte vi handle til helga, så var vi på besøk hos broder'n med familie til kaffeslaberas. Måtte jo ha det, siden vi var bursdagsbarn begge to! Så hjem til litt jobbing... Det er tomt for gras nede, og far syntes det var på tide å få sauene til fjells. Det var litt jakting, lokking, dytting, husjing osv som skulle til for å få første pulje inn i fjøset, og så begynte jobben med sortering. Alle kommer nemlig ikke med på samme lass, og hvis ikke mor og barn kjøres sammen til fjells... Vi begynte med ei søye. Så måtte vi finne lammene som hørte til, og så neste... Det gikk så det suste! 34 søyer (?) og 60 lam ble sortert og kjørt til fjells på 5 timer. Det som egentlig tok lengst tid var rens av verke-ører. De klypene de må bruke har jeg ikke mye positivt å si om, altså. Slik så det ut da de siste slapp fri på sommerbeite (sammen med bjørn, ulv og jerv):





Før vi var ferdige med sauekjøring, kom gutta boys. De skulle overnatte hos farmor og farfar, siden Finn og Anita skulle ut på byen. Etter taco (mmm) spilte vi idiot og 20 spørsmål. Kvelden gikk fryktelig fort!

Søndag var det bare en ting å gjøre: kjøre hjem. Jeg tok den korteste veien over Hardangervidda. det er 60 mil ganske akkurat, og jeg brukte 11 timer og 50 minutter (med pauser).

1 kommentar:

Anonym sa...

oj jisses.. 11 h.. du är galen...Men det är säkert en fin väg! Hälsningar från Emma som snart hostar upp lungorna..