torsdag 10. januar 2008

Sloeving...

Da er vi nesten ferdig med Vietnams stoerste by, Saigon. Om en snau time gaar bussen til Nha Trang, og baade Sigrid og jeg er lei av aa bruke dagen paa nesten ingenting. Dagen i gaar -hvilken dag det enn var - brukte vi paa en tur til Cu Chi-tunnellene. De var gravd ut paa 50-tallet, og utvidet under den amerikanske krigen 65-75. Vi fikk se forskjellige typer innganger og hvordan de filtrerte roeyken fra ovnene og forskjellige feller Viet Cong satte opp for sin motstandere. Paa slutten av omvisningen fikk vi proeve aa gaa i disse gangene. Jeg tror vi krabbet/gikk 30 meter i tidvis stupmoerke, med svinger og det lave taket, her var det ikke noe "gjoer porten hoey og doeren vid", nei... Disse tunellene er utvidet for turistenes skyld og de er 60 x 120 cm. Jeg foelte meg ikke liten og smekker der nede, nei.
Siden vi maatte bytte hotell -vi hadde ikke bestilt noen ekstra natt, og Sen hotell var fullt- brukte vi et par timer paa aa installere oss paa det nye hotellet, ta en dusj og en hvil, foer vi skulle moete gruppa for en siste felles middag.
God mat som vanlig, og vi avsluttet kvelden, med en drink. Fikk ikke sagt hadet til alle, men vi har faatt eposten deres, saa naar vi kommer hjem blir det vel til at vi sender noen bilder rundt om i verden.
Paa vaar siste dag i Saigon har vi shoppet, dvs. Gro har shoppet, og vi har vaert i gjenforeningspalasset. Det ble bombet og gjenoppbygd paa 60-tallet, og jammen var det 60-talls! Merkeligste palasset jeg har vaert inne paa. Utslitte moebler og stygge farger og i det hele tatt. Det merkeligste er at det fremdeles blir brukt i visse anledninger. Det er vel egentlig det vi har gjort i dag, ingen har overskudd til de helt store utskeielsene, siden det er saa varmt og fuktig og begge er veldig klar til aa slappe av paa stranda.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Hei igjen!

Vil bare få gratulere Sigrid så masse med dagen!!! Kos deg:) Også håper jeg dere har kommet dere til strendene nå, og bare kan nyte dagene unna storbyen:)

Bursdagsklemmer fra Kjerstin!

kirsten sa...

hei igjen jenter!
Jeg må bare føye meg til av gratulanter Sigrid. Gratulerer så mye med dagen i dag!!! Håper dere fortsatt har en fin tur og har fått kost dere noen dager på stranda. Og Gro du har gått glipp av DEN åpninga av kulturhovedstaden 2008! Der er det liv kan du tro. Fortsett og kos dere.
Hilsner fra Kirsten

Anonym sa...

Vil henge meg på bursdagsgratulasjoner til Sigrid, jeg må si du feirer bursdag med eksklusive reiser! Ha en fortsatt fin tur, gleder meg til bilder og referat når du kommer heim! Klem fra Sølvi

Kirsti sa...

Hei Sigrid!

Gratulerer med gårdagen! Høres ut som en fin tur, bortsett fra den fuktige varmen ! Håper dere kommer til stranda snart! Her venter vi bare på litt snø så vi kan gå på ski!

Hilsen Kirsti S.

Anonym sa...

Halloen!

Gratulerer med gårdagen,kjære Sigrid:)Vet ikke om du fikk melding på telefonen din igår.Kom til å tenke på at det kanskje ikke er dekning i Vietnam.
Kos dere masse videre på tur.Dere er kjempeflinke til å holde oss oppdaterte!

Beste hilsner fra marianne

Anonym sa...

Hipp hurra for jubilanten!!!!
Nå er jeg i Trønderstaden å "nyter" studentlivet igjen. Egentlig et deilig liv bare synd det snart er eksamen..... Det er vel rimelig fjernt fra strandkos og snokling. Kos dere videre:-)

Klem Birre