lørdag 4. april 2009

Det er vår!

Våknet til skodde i dag, og siden BBC hadde varslet lett regn for Stavanger i dag, hadde jeg det ikke så veldig travelt med å komme meg opp av senga. Etter hvert stod jeg jo likevel opp, og mens jeg vasket klær og bakte kake og pakket litt mer til turen, ble sola (som alltid er over skyene...) mer og mer dominerende. Den jagde faktisk skodda helt bort, så når jeg var klar til det var det faktisk skyfri himmel! Da brukte jeg ikke så lang tid på å komme meg i kjøreklærne og få start på MC'n. Som etter forrige helgs mekking går som ei klokke!
Som regel har jeg jo en plan med kjøringa mi, men bortsett fra at jeg ikke hadde lyst til å kjøre på motorveien med en gang i dag, var det nesten slik at jeg bestemte meg før hvert kryss om jeg
skulle til venstre, høyre eller rett fram.
Derfor endte jeg opp ved Sola ruinkirke. Den skal være enormt fin, men jeg synes den egentlig ser litt kjedelig ut. Det mest interessante med den er alderen. Den ble vel første gang bygd på 1100-tallet og var i bruk til 1800-tallet. Da begynte den og forfalle. Siste "gjenoppbygging" ble gjort på 1990-tallet.
Videre kjørte jeg bare ut til Solastranden, og videre sørover. Det var en nytelse! Ad omveier kom jeg meg til handelsmekkaet (???) Kvadrat, for jeg hadde veldig lyst på den lommelykta til Handysize. Nå har jeg den. I tillegg til lommelykt er det tyverialarm og røykvarsler på den. Det siste er jo kjekt i litt forfalne, billige hoteller, og det regner jeg med at det kan bli et par av den nærmeste måneden. Den alarmen er ganske gjennomtrengende, så for hørselens skyld håper jeg virkelig ikke vi trenger å høre på den. Ikke at jeg ønsker meg brann uansett altså. Når jeg kan få bruk for den tyverialarmen vet jeg ikke helt. Ser ikke for meg at jeg kommer til å drasse på den lommelykta i håndveska, akkurat. På neste storby-tur, kanskje? Ikke at Hanoi (1.3 mill) ikke er en storby, men jeg er ikke redd for tyver der. Jeg følte meg vel i Asia i fjor, og regner med å gjøre det nå også. de andre byene er som landsbyer å regne: Vientiane med 730.000 innbyggere og Luang Prabang med 103.000 innbyggere (den er jo mindre enn Stavanger!). Sapa i Vietnam er bare en samling hytter... (ca 35.000). Ååå, jeg gleder meg til å se igjen gamlebyen i Hanoi og alle de nye stedene! Håper vi får med oss et nattmarked (kvelds-?) i gamlebyen, det ble liksom litt amputert sist... Ikke alle minner er lykkelige minner.
Om fire dager er vi på tur.

Ingen kommentarer: