lørdag 18. april 2009

Tilbake i Hanoi

Noen av dere har kanskje lest Sigrid sin blogg fra i gaar, men her kommer i alle fall min versjon... Turen til Halong Bay ble denne gangen veldig anderledes enn i januar i fjor. Jada, fjellene var like flotte og like bratte og det er fremdeles utrolig at noe slik finnes, men denne gangen fikk vi muligheten til aa nyte synet! Var bare innendoers naar vi maatte, satt eller paa soldekket og noet livet. Siden vi hadde sett dette foer (uff saa blaserte, skamme oss!) ble det tid til litt lesing paa soldekket, og vi fulgte nok ikke guiden rundt i grotten, men gikk i forveien og gapte over stoerrelsen, formene og fargene. Maten var like god som vi husket det fra sist, men denne gangen var det vi som hadde vaert forutseende og tatt med oss litt drikkende aa spandere paa vaare medreisende. Siden vi kunne sitte ute paa dekk var det ikke saa vanskelig aa skjule for bartenderen ombord heller... Vi har ettervaert slaatt fast at de fleste mennesker faktisk er koselige, i alle fall de vi moeter paa vaare turer!
Den foerste dagen, etter grotteturen, stoppet vi ved en flytende landsby og jeg fikk proevd aa padle. Heldigvis (for meg) var det en tomanns-kajakk, saa Sigrid hadde litt kontroll. Og det var utrolig godt aa bade! Det var ganske friskt aa hoppe uti, men godt og avkjoelende etter varmen paa dekk.
Pa dag to kom vi til Cat Ba, og skulle paa litt "easy hiking". Jaggu sa jeg smoer! Den halvliteren med vann var ikke nok, men det var det jeg hadde. I varmen og de bratte bakkene foelte jeg meg av og til smaasvimmel. Utsikten paa toppen var (nesten) verdt turen, da... I den tette skogen vi gikk gjennom var det uhorvelige mengder mygg, de fleste satte seg paa meg. Ikke noe nytt der. I tillegg klarte jeg aa traakke litt for naer en stein jeg skulle klatre ned fra og klarte aa ripe meg opp bak paa laaret. Tror ikke blodet skremte myggen noe saerlig vekk heller... Men jeg klarer meg... Det kloer ikke lenger, og i dag har vi begynt med malaria-tabletter:-)
Siste dag paa baattur startet som vanlig tidlig, saa vi var i Halong igjen til lunsj. Bussturen hjem var lang og varm.
Naa har vi spist asiatisk mat lenge og jeg var veldig enig med Sigrid da hun foreslo pizza i gaar kveld. Er ikke sikker paa hva som har gjort det, men siden har jeg mer eller mindre sovet eller vaert paa do... Derfor har dagen i dag vaert veldig rolig, vi har bare shoppet bittelitegrann, ellers sittet og kost oss med en fruktdrink.

1 kommentar:

Anne-Liss sa...

Høres deilig ut, ikke med vond mage men med deilig fint vær og en fin båttur.
Er på jobb i dag, skal hilse fra Lars og Magnus.