tirsdag 28. april 2009

Luang Phabang

Nest siste stopp paa ferden hjem... Jeg har i alle fall funnet min absolutte favorittby i Laos, og det er Luang Phabang. Den er paa Unescos verdensarv-liste, og foelgelig mindre modernisert enn andre, tilsvarende byer i Asia. Her er det fransk kolonistil med asiatisk-inspirert dekorasjon, litt smalere gater og en uhorvelig mengde wat'er.




Spesielt gamlebyen er fin, og der holder ogsaa nattmarkedet til... Siden vi har vekslet til oss en del kip (vel 2.5 mill hver = 300 $) og vi har igjen en mill av dem enda, kan det hende det blir litt mer shopping i dag... Jeg har inne en bestilling paa en trebolle. Maatte bestille, for de ferdige er enten for store eller ikke i den formen jeg vil ha. Det er greit aa vaere kakse i soeroest-Asia!
I gaar var en kulturell dag. Vi hadde foerst et par timer med omvisning i byen, da vi var innom morgenmarkedet, som er mat (les: insekter, levende frosker og firfirlser, ribbede hoener, bambusskudd og mer kjedelige ting som egg og urter). Vi endte opp paa Wat That. Etterpaa suset vi litt rundt, gikk opp paa Phou Si (hellig fjell, 328 trinn) for aa se utsikten, gikk innom Wat Xieng Thong og saa til Royal Palace Museum. Da var jeg gaaen, saa vi tok en hvil paa gjestehuset vi bor paa. Resten av kvelden gikk med til mat og shopping.
I dag reiste 9 av oss til Kwang Si Waterfalls. Det var overskya, saa det var god temeratur, men etter en tur (nesten) til topps, og med enkelte angrep fra blodigler, var vi saa varme at det var godt aa ta seg et bad under ett av fossefallene. Denne gangen turde jeg ogsaa aa slenge meg i repet fra et tre, men jeg slapp ikke taket, jeg glapp. Kom uansett ned...





En annen spennende opplevelse i Luang Phabang var da vi ga mat til munkene:


Ingen kommentarer: